De opmars van e-commerce

Een van onze favoriete activiteiten op het web is winkelen. Als je er even bij stil staat, is het ook ontzettend luxe: je kan het doen waar en wanneer je wil, gewoon in je pyjamas vanuit je bed de mooiste kleding uitzoeken. Ook voor aanbieders is dit natuurlijk heel aantrekkelijk. Letterlijk iedereen kan een webpagina laten bouwen en daar zijn of haar goederen of services aanbieden.

De commerce sector is daarom dus enorm. Het aanbod aan online winkels is ontelbaar, en daarmee ook jouw concurrentie als webshop houder. Online marketing bureau’s schieten als paddenstoelen uit de grond en zijn haast onmisbaar voor een succesvolle e commerce webshop. Hoe is dit nou zo gekomen?

De geschiedenis van e-commerce

De geschiedenis van e-commerce start met de geschiedenis van het internet, dus in 1991. Toen werd internet geopend voor commerciële bedoelingen. Eerst had de term e-commerce nog een andere betekenis. Namelijk het elektronische proces van commerciële transacties. Dat wil zeggen: het uitwisselen van zakelijke informatie en elektronische transacties.

Razendsnelle groei

Vanaf 1994 nam het internet razendsnel toe in populariteit, ook bij een breder publiek. Maar het duurde ongeveer vier jaar voordat veiligheidssystemen (zoals HTTPS) werden ontwikkeld. Pas na deze systemen werd het internet een betrouwbaarder en sneller bruikmiddel. In 2000 gebruikte een heel groot aantal bedrijven het internet dan ook al om hun services aan te bieden op ‘The World Wide Web’. Hiermee veranderde de definitie van e-commerce. Mensen begonnen e-commerce te definiëren als het proces om goederen en/of diensten te bekijken en betalen op het internet. Aan het einde van 2001 werd er al ruim 700.000 miljoen dollar omgezet op het internet. Eind 2007 was 3.4 procent van de totale marktomzet online.

Voordelen

E-commerce heeft veel voordelen ten opzichte van fysieke winkels of ouderwetse post catalogussen. Consumenten kunnen gemakkelijk zoeken door hele grote databases. Ze kunnen filters aanbrengen om binnen het grote aanbod precies dat product (of dienst) te vinden waar ze nar op zoek zijn. Consumenten kunnen eenvoudig prijzen vergelijken,  hun aankopen uitspreiden over verschillende dagen, een wish-list bijhouden, et cetera.

Voor aanbieders is het lage instapniveau natuurlijk heel aantrekkelijk. Ze hoeven geen winkelpand te kopen, en kunnen eenvoudig concurreren met grote internationale concurrenten. Met de juiste web technologieën kan ook de voorkeur van de consument in de gaten worden gehouden. Een online marketing bureau vertaalt deze data in het ultieme platform voor de doelgroep van de aanbieder. Favoriete producten op de online markt zijn muziek, boeken, computers, kantoorartikelen en elektronische apparaten.

Veel mensen hebben de komst van het internet en e-commerce nog meegemaakt. Maar tegenwoordig is de online markt niet meer weg te denken uit onze economie en ons dagelijks leven.

Recente Artikelen

Waar moet je op letten bij het afsluiten van een telefoonabonnement

Tegenwoordig zie je iedereen non-stop op hun telefoon. Mensen sturen berichtjes, bellen de hele dag door en maken gebruik van andere social media kanalen....

Buig mdf en Fibo wandpanelen mogen niet ontbreken in de nieuwe keuken

De meeste huiseigenaren kijken graag naar shows over het verbouwen van huizen. Deze shows geven heel wat inspiratie over top interieur binnen een budget....

Horeca vloeren hebben het zwaar!

Het is eindelijk zo ver: je horeca bedrijf mag weer, zonder restricties, QR-codes, mondkapjes en andere maatregelen geopend worden. Dat is natuurlijk goed nieuws....

Energie en geld besparen in je woning? Hoe dan?

Op zoek naar een goede deal om energie en geld te besparen in je woning? Kijk dan eens op VoordeelProduct.nl! Deze website...

Je sloopauto verkopen is zo geregeld!

Wanneer je auto total loss is verklaard na een aanrijding of technisch total loss na een technisch mankement wat er voor zorgt dat de...

Gerelateerde Artikelen