Veel bedrijven die bezig zijn met het managen van hun IT sector komen de termen ITIL en ISMD tegen. Het kan verwarrend zijn om een onderscheid te maken tussen de twee. Om te kunnen begrijpen wat ITIL is, is het belangrijk om de definitie uit te leggen aan de hand van ITSM. Kennis van ITIL is essentieel voor het effectiever en veiliger maken van de IT afdeling van jouw bedrijf. Hieronder wordt er gestart met een definitie van ITIL.
ITIL: vroeger en nu
Wat is ITIL? ITIL staat voor Information Technology Infrastructure Library. Deze term werd vooral populair in de jaren 80, toen de IT service management sector (ITSM) grote stappen vooruit maakte wat betreft efficiëntie, accuratie en veiligheid. De processen voor het verbeteren van de IT sector werden aangeduid met de term ITIL. In principe is ITSM alles wat je doet om de services naar klanten in goede banen te leiden. ITIL is een cumulatie van al de verschillende strategieën, ideeën en documenten die hebben bijgedragen tot de verbetering van ITSM. Zoals de naam al eigenlijk zegt, ITIL is een soort bibliotheek met informatie welke een raamwerk biedt voor het optimaliseren van ITSM.
Maar welke kies je?
In principe kies je dus geen! Omdat de twee termen complementair zijn is het juist niet de bedoeling dat je een kiest en de ander links laat liggen. IT management maakt gebruik van beiden. ITSM is een overkoepelende term waar je als bedrijf sowieso al aan mee doet op het moment dat je IT systemen beheert. Om je ITSM effectief te maken, zet je ITIL in. De belangrijkste doelstelling van ITIL is het effectief organiseren van alle activiteiten omtrent de levering van service naar de klant en het interne werkproces van het bedrijf. Hierdoor kijken bedrijven zich niet blind op doelstellingen, maar zijn de actief bezig met reflecteren op de gemaakte keuzes en werkstrategieën.
Wat zijn de voordelen van het gebruik maken van ITIL?
Kennis van ITIL en ITSM is onmisbaar voor ieder bedrijf welke gebruik maakt van een IT sector! Er bestaan verschillende voordelen van het gebruik van ITIL. Ten eerste sluit aan bij de wens van de klant. Door IT service te optimaliseren wordt de communicatie met de klant beter. Ten tweede wordt bij het inschakelen van ITIL het IT proces effectiever. Dit scheelt kosten en geld. Ten derde ligt de nadruk met ITIL op structurele verbetering in plaats van kortstondige winst.