Culinaire innovatie

0
561

Ik ben vorige zomer mijn eigen restaurant begonnen in de buurt van Nootdorp. Dit schattige dorp bevindt zich tussen Delft en Den Haag in en is een schitterend plekje waar veel ouders vestigen met jonge kinderen. De rede dat ik dit vertel is dat ik persoonlijk onderzoek heb gedaan naar een passende doelgroep voor mijn restaurant. U kan denken dat ik het runnen van een restaurant niet zo serieus neem, maar ik ben afgestudeerd op een culinaire opleiding met als vervolgopleiding bedrijfskunde. Ik weet wanneer ik goed onderzoek heb verricht en dit is voor zover ik weet een schoolvoorbeeld. Het restaurant wat ik wilde openen is een grieks restaurant. De rede? Ik zocht naar een etenswaar waar men in het dorp vaag bekend mee was maar wat ze nog niet helemaal snapte. Dat betekende dat ik onderzocht of de mensen het nog niet beu waren om te eten. Grieks is een perfect voorbeeld daarvan, in tegenstelling tot een Chinees. Je ziet vaak dat dat soort restaurants weinig geld kunnen vragen als het aankomt op hun etenswaren. Iedereen kent het al, en het smaakt overal hetzelfde, waarom zou je als potentiële klant daar dan geld aan gaan uitgeven?

Een nieuwe methode

Grieks eten daarentegen is bij sommige mensen bekend, maar nog lang niet bij iedereen. Als ik het heb over de doelgroep: jonge stellen met kinderen, dan weet je dat ze al aardig wat weten over de exotische keuken, maar graag meer willen ontdekken. Dit is een ontdekking waar ik ze graag een handje mee help. Mijn restaurant gaat deel uitmaken van een vernieuwend concept waarbij mensen zelf bepalen wat ze willen betalen voor hun maaltijd. Dit is vernieuwend en laat je medewerkers hard werken voor hun geld. Immers, als de klant vindt dat de bediening matig was dan zie je dat terug in de prijs. De hoofdzakelijke reden voor mij om te kiezen voor deze betaalmethode is dat de klant vaak meer betaald dan hij of zij normaliter zou betalen voor een gerecht. 

De opening

De opening verliep vlekkeloos, tenminste dat dacht ik! De eerste avond was gigantisch druk en ik moest, als vloer beheerder, iedereen vermaken en persoonlijk benaderen om ze een onvergetelijke avond te bezorgen. Een eerste indruk maak je immers maar een keer, dus ik deed mijn best. Het probleem bleek aan het einde van de avond. Ik moest nog een rolcontainer huren. Omdat ik dit vergeten was had het personeel maar geïnnoveerd en gekeken of ze hun vuilnis op konden stapelen achter onze schutting, met als resultaat dat sommige zakken over de schutting waren gevallen! Gelukkig zijn de zakken zwart en vallen ze niet zo erg op in de nacht, anders was mijn intro avond een nachtmerrie geworden!