Vanuit huis werk ik voor diverse opdrachtgevers als Virtual Assistant. Een erg veelzijdig beroep maar soms ook best pittig. Als Virtual Assistant ben je vaak de spil binnen de organisatie maar dan op afstand. Het is erg belangrijk dat je gezien wordt en je laat zien binnen het bedrijf. Dat is nog niet zo eenvoudig als je vanuit huis werk en je dus nooit op kantoor bent.
De juiste werkplek
Omdat je vanuit werkt is het belangrijk dat je een goede en rustige werkplek hebt. Vaak zit ik aan de keukentafel te werken omdat ik dat gewoon erg gezellig vind. Echt een goede werkplek is dat natuurlijk niet. Ook een goede bureaustoel is erg belangrijk. Al snel merk je dat de eetkamerstoelen toch echt anders zitten dan die goede bureaustoel op het werk. Dit is erg slecht voor je rug. Schaf dus een goede stoel aan waar je goed rechtop zit en goed aansluit bij de tafel. Naast je laptop, tafel en stoel is een telefoon van groot belang. Omdat je vanuit huis werkt moet je wel goed bereikbaar zijn. Een headset of oordopjes zijn ook geen overbodige luxe aangezien je veel belt en typt tegelijkertijd.
Het aantal uur dat je werkt per week kan je zelf indelen. Zelf werk ik gemiddeld 10 uur per week voor 3 verschillende opdrachtgevers. Hierbij is het erg belangrijk dat je per opdrachtgever een apart telefoonnummer hebt en uiteraard een aparte virtuele omgeving om in te werken. Ga goed voorbereid aan de slag en doe nooit werkzaamheden voor 2 verschillende opdrachtgevers tegelijkertijd. Dit brengt veel verwarring met zich mee en bovendien zorgt het voor veel onrust in je hoofd. Ooit heb ik deze fout gemaakt en stuurde een totaal verkeerd mailtje door die was bestemd voor de andere werkgever. Een cruciale fout dus.
Opbouwen van zakenrelaties
Als je vanuit huis werkt is het erg prettig als je binnen je functie contact hebt met de buitenwereld. Het opbouwen van zakenrelaties is dus erg belangrijk. Zorg ervoor dat je een telefoonvergoeding of een mobiele telefoon van je opdrachtgever krijgt zodat je altijd bereikbaar bent op een zakelijk nummer. Meestal bestaan je werkzaamheden uit het beheren van de mailbox. Hierbij heb je natuurlijk veel emailverkeer en contacten die je legt. Het nadeel hiervan is dat je geen relatie met de mensen opbouwt. Het bellen van je contacten is persoonlijker en zorgt uiteindelijk voor een band. Het opbouwen van deze band kost in het begin veel tijd maar verdient zich uiteindelijk dubbel en dwars terug.