In bouwwerken toont de mens zijn grootsheid

Als ik op vakantie ben, mag ik erg graag naar grootse bouwwerken uit het verleden kijken. In Nederland hebben we ze ook, denk bijvoorbeeld aan het Muiderslot of de Domtoren in Utrecht, maar soms vind je in het buitenland bouwwerken die nog ouder en nog indrukwekkender zijn. Niet zelden is er honderden jaren aan gewerkt voordat een bepaalde kerk zijn voltooiing naderde. Ik moet dan altijd denken aan die ene arbeider, die vijftig jaar lang iedere dag heeft gezwoegd maar nooit het eindresultaat van zijn werk zag. Of als je naar enorme muurchilderingen kijkt aan de binnenkant van een kerk of katheraal. Dan zie ik voor me hoe talloze schilders minutieus met een kwastje alle details van de fresco's aan hebben gebracht. Duizenden en duizenden aan geconcentreerde arbeidsuren moet hierin hebben gezeten. Op die momenten voel ik mijzelf heel klein. Tegelijk ben ik trots op de mensheid, waar ik ook deel van uit maak, en diens vermogen om over meerdere generaties tegelijk samen te werken en grootse prestaties te boeken!

Waar ik het meest van onder de indruk was

Tijdens een studiereis naar Egypte zag ik de grote piramide van Gizeh, oftewel de Piramide van Cheops. Dit bouwwerk is de oudste van alle originele wereldwonderen en werd al gebouwd in 2500 jaar voor Christus. Het bestaat uit 2,3 miljoen blokken, waarbij een blok tot wel tachtig ton kan wegen. Dit is zo'n unieke prestatie dat zelfs tot de dag van vandaag door sommige mensen wordt geloofd dat dit geen mensenwerk kan zijn geweest. Zij wijzen daarom naar aliens. Mij lijkt dit wat onwaarschijnlijk, maar hoe hebben de Egyptenaren dan wel dit voor elkaar gebokst? Hierover bestaan verschillende theorieen. De piramide gaat getrapt omhoog, waardoor de blokken steeds maar een trapje omhoog getild hoefden te worden. 'Maar' is hierbij echter het understatement van het jaar. Een blok van tachtig ton til je namelijk niet zomaar omhoog. Men vermoedt dat er korte boomstammen als hefboom zijn gebruikt. Ook weet men dat er 40.000 geoefende arbeiders aan de piramide werkten, dus er was in ieder geval heel wat mankracht beschikbaar.

Bouwwerken vandaag de dag

Vandaag de dag hebben we allerlei machines die ons kunnen helpen in het construeren van bouwwerken. Hitachi graafmachines rijden door bouwputten, mechanische krachtpatsers in de bouw die lang meegaan zonder de rijwerkonderdelen verslijten. En is dit wel het geval? Dan kan men met een paar nieuwe Hitachi rijwerk onderdelen weer een hele tijd verder. Ik ben benieuwd wat mens (en machina) in de toekomst nog allemaal uit de grond gaan stampen!

Recente Artikelen

Elektrisch rijden en laadoplossingen

Het middel van vervoer in deze tijd en in de toekomst is elektrisch rijden. Je kunt je bijna niet meer voorstellen dat je over...

Drie basisregels voor een industrieel interieur

Een industrieel interieur kenmerkt zich door een stoere look. Weinig poespas, veel zwart-wit. Deze minimale interieurtrend heeft al enkele jaren veel succes. Voel jij je...

Om ook mentaal gezond te blijven

Momenteel doen we er allemaal alles aan om fysiek gezond te blijven. We proberen op alle mogelijke manieren te voorkomen dat we het coronavirus...

Slakken bestrijden is minder moeilijk dan je zou denken

Het wordt weer warmer, je planten beginnen weer te groeien en ineens zie je overal aangevreten plekken in bladeren. Slakken zijn vooral gek op...

Voordelen van watersnijden

Er zijn veel voordelen van watersnijden, en de lijst van voordelen blijft groeien naarmate nieuwe industrieën zich voordoen. Het snijproces is handig in allerlei...

Gerelateerde Artikelen